O nas

Zgrany zespół intensywnie pracuje nad przygotowaniem i przeprowadzeniem lotów pokazowych. Pilotem śmigłowca Bölkow Bo 105 jest doświadczony lotnik Maciej Dominiak. Maciej to pilot-instruktor śmigłowcowy, pilot samolotowy oraz pasjonat latania śmigłowcowego. Pasję realizuje na słynnym śmigłowcu Bo 105, głównie na pokazach lotniczych oraz na Robinsonie R44. Wcześniej zawodnik samochodowy, uczestnik Rajdu Dakar.

Maciej wspomagany jest przez Mateusza Dominiaka i Dawida Walasa. Mateusz jest pilotem śmigłowcowym, licencjonowanym pirotechnikiem. To on zapewnia efekty pirotechniczne w trakcie pokazu Bölkowa. Prywatnie pasjonat motoryzacji oraz lotnictwa.

Dawid Walas jest pilotem samolotowym. Organizator oraz wieloletni dyrektor pokazów lotniczych. Koordynator specjalnych wydarzeń lotniczych, koordynował między innymi loty pod mostami czy lądowania samolotami w szczególnych miejscach. Na co dzień jest pracownikiem przedsiębiorstwa lotniczego. Dzięki pracy całego zespołu pokazy Bo 105 są tak efektowne, a zarazem przebiegają w sposób bezpieczny.

Kultowy śmigłowiec. Absolutna legenda lotnictwa. Bölkow Bo-105 to lekki dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z czterołopatowym sztywnym wirnikiem nośnym wykonanym w technologii kompozytowej oraz półsztywnym dwułopatowym wirnikiem ogonowym.

W konstrukcji niemieckiego wiropłata zastosowano wiele nowatorskich na ówczesne czasy rozwiązań. Najważniejszym z nich było opracowanie projektu nowej sztywnej głowicy wirnika nośnego, co pozwoliło uzyskać niespotykaną dotychczas manewrowość. Zaimplementowane w czasie projektowania Bölkowa rozwiązania techniczne znacznie wyprzedzały jego czasy i pomimo upływu lat do dziś imponują. Łącznie wyprodukowano i dostarczono 1406 wiropłatów dla różnych operatorów w 55 krajach na całym świecie.

Prace nad śmigłowcem Bölkow Bo 105 rozpoczęły się w 1961 roku, zaś dwa lata później doktor Ludwig Bölkow przedstawił projekt śmigłowca szerszej publiczności w trakcie salonu lotniczego Le Bourget. Po kilku latach prac i testów naziemnych, 16 lutego 1967 roku pilot doświadczalny Wilfreid von Engelhard wykonał oblot prototypu nad lotniskiem w Ottobrunn niedaleko Monachium. Lot trwał 18 minut i potwierdził wszystkie założenia projektowe w zakresie osiągów i właściwości pilotażowych śmigłowca.

Zespół napędowy stanowią dwa silniki Allison 250-C 20B. Kadłub śmigłowca składa się z kabiny załogi, centralnej części kadłuba oraz przedziału bagażowego. Na pokładzie może znajdować się pilot oraz czteroosobowa załoga. Na belce ogonowej zabudowane są: wał główny napędu śmigła ogonowego, przekładnia pośrednicząca wraz z wałem tylnym i przekładnią końcową, śmigło ogonowe, statecznik pionowy oraz zaklinowany pod stałym kątem statecznik poziomy. Podwozie śmigłowca składa się z podwozia płozowego i płozy ogonowej.

Zewnętrzne pokrycie łopat stanowi ułożona ukośnie tkanina z włókna szklanego obejmująca wykonany z kompozytu dźwigar w kształcie litery C, wraz z wypełnieniem wykonanym z twardej pianki. Krawędź natarcia łopat jest chroniona przed erozją i uszkodzeniami przez ciała obce naklejonymi paskami z tytanu. Łopaty są wyposażone w tłumiki drgań celem zmniejszenia wibracji podczas lotu. Wszystkie te elementy sprawiły, że śmigłowce Bo-105 otworzyły przed wiropłatami nową epokę rozwoju.

Konstrukcja maszyny pozwalała na przystosowanie śmigłowca do różnych zadań, takich jak: misje ratunkowe, przewóz chorych, różnego rodzaju misje patrolowe wykonywane przez lotnictwo służb porządku publicznego, szkolenia lotnicze, loty rozpoznawcze, zadania transportowo-łącznikowe oraz zastosowania wojskowe.

Bölkow Bo 105 lata na największych pokazach lotniczych w Polsce i za granicą. Dotychczas był prezentowany m.in. na Slovak International Air Fest, Antidotum Airshow Leszno, Odlotowe Suwałki Air Show,  Fly Fest w Piotrkowie Trybunalskim, Centralnych Pokazach Lotniczych w Rzeszowie z okazji 100-lecia Aeroklubu Polskiego oraz na Nowotarskim Pikniku Lotniczym. Śmigłowiec bierze również udział w specjalnych zleceniach lotniczych, takich jak udział w filmach i reklamach.